Połączyć artystę i publiczność. Moderatorzy, pośrednicy, menedżerowie. Rolę kuratorów trudno dziś przecenić. Niektórzy wyrastają na gwiazdy. Często jednak ich wielkość polega na umiejętności pracy zespołowej i wzajemnym uczeniu się od siebie.
Dzisiaj przede wszystkim tworzymy multi – i interdyscyplinarne projekty wystawiennicze. To determinuje aktywność kuratora. Wystawa staje się kreacją wieloelementową gdzie każda składowa może wprowadzić sztukę w inny kanał interpretacyjny. Kurator w roli tłumacza sztuki decyduje, które elementy uwypuklić, a które przykryć. To wpływowa rola. W moim modelu organizacji – pomiędzy galerią autorską, prywatną, a instytucjonalną, uznałam za kluczowe ujawnienie przed widzem determinatów, narzędzi i motywacji jakie stoją za daną wystawą. Uprawiam przy tym kuratorstwo metodą performatywną, zaznaczając mój osobisty związek z prezentowanym zjawiskiem, kładę nacisk na współdziałanie z widzem. (…)
Fragment mojej wypowiedzi z debaty „POŁĄCZYĆ ARTYSTĘ I PUBLICZNOŚĆ” opublikowanej w premierowym 1 wydaniu Art Salon Polityka z udziałem przedstawicielek instytucji wystawienniczych i kuratorów: Szymonem Maliborskim MSN, Joanna Fikus, Eulalią Domanowską PGS w Sopocie, Joanna Kaczmarczyk i Stachem Szabłowskim. W tym numerze również szerszy widok moich działań.



