Projekty wystawiennicze, programy edukacyjne Karoliny Kliszewskiej

Art Curator - Shows

Wystąpiłam po raz kolejny jako kuratorka, choć ten raz jest inny niż poprzednie, a moje działanie znowu dla mnie przekraczające, na pewno standard opieki kuratorskiej. Zadałam sobie wielokrotnie pytanie, co powiedzieć na głos, czując jak wielkie to wyzwanie. Niektórzy w takich momentach podpierają się formułą – sztuka mówi sama za siebie, ale to co jest wytworem Bożenny Biskupskiej to pełna ciszy wielkość. Przyszło mi służyć Artystce, która stanowi o wszystkim sama. Służyłam myślą, mową i uczynkiem.
Monumentalna realizacja plastyczna Ewy Czwartos to druga kierowana przeze mnie odsłona projektu integrowania sztuki z założeniami architektonicznymi i ideowymi Klonnu - kameralnej architektury parkowej, która po przebudowie tworzy współczesną interpretację modernistycznych brył pawilonowych. Wyrazistość jego stylu jest efektem rozwiązań projektowych i wnętrzarskich zastosowanych przez architekta Mirosława Nizio. Projektant, jednocześnie właściciel restauracji zlikwidował granicę między wnętrzem i zewnętrzem budynku. Stworzył architekturę, wtopioną w naturalny krajobraz. W planie aranżacji kluczowa jest dwunastometrowa elewacja przeznaczona na realizacje plastyczne, zaznaczając kluczowy w Klonnie punkt styku kultury i natury. Artystka Ewa Czwartos przeniosła na wielkoformatową skalę rysunki, które pierwotnie stworzyła techniką tuszu na papierze. Wykonała je isografem - narzędziem kreślarskim, uzyskała dzięki niemu wyjątkowo cienką kreskę. Drobiąc ją i mnożąc zbudowała minimalistyczne i monochromatyczne sceny, które techniką kolażu ułożyła w sekwencję na wzór kadrów z filmu poklatkowego. KLONN wyrosł obok majestatycznego drzewa – 200- letniego pomnika przyrody, od którego wziął swoją nazwę. Wzmocniona podwójnym „n”, podkreśla, że restauracja jest projektem autorskim Mirosława Nizio pod moją opieką artystyczną.
Materia Mistrza to nowe spojrzenie na styk tradycji i współczesności w sztuce i designie poprzez materie dzieła widzianą dłońmi twórców i oczami ekspertów.
Prace ujęte w tej ekspozycji dotykają wierzeń, systemów religijnych, podań ludowych, mitów, nauk ścisłych i obyczajowości tworząc interesujące filiacje między rozumieniem i odczuwaniem duchowości teologicznej, filozoficznej, psychologicznej, a rozwojem współczesnego społeczeństwa. Błądzić będziemy po omacku.
W ubiegłym roku Michał Szlaga zaprezentował nowy kierunek w swoim artystycznym myśleniu w pierwszej poświęconej regionowi pomorza serii pod szyldem „Raduni” (rzeki, nad którą się wychował i nad którą wciąż mieszka). Pierwsza odsłona miała miejsce latem 2023, w zrealizowanym z Nadbałtyckim Centrum Kultury pokazie MICHÔŁ SZLAGA Cassubie fiksum-dyrdum Redëniô. Zôczątk, w ceglanym gotyckim kościele Świętego Jana, z którego przestrzenią Artysta nawiązał twórczy dialog. Prezentując nową odsłonę projektu w Klonnie, skupił się na równoległym wielotorowym badaniu artystycznym interesujących go przestrzeniach natury, dziedzictw kultury, historii.
Materia Mistrza to program edukacyjno-wystawienniczy dla Twórców/czyń i pasjonatów współczesnego projektowania. To nowe spojrzenie na styk tradycji i współczesności w designie.
Są przeżycia, które należy wyrazić własnymi słowami, użyć środków stylistycznych na miarę własnej wrażliwości i umiejętności. Powszechność wsparcia cudzą myślą czy koncepcją jakby spłyca rozumienie, jest odrzuceniem głębszego doświadczenia. Ujęcie „po swojemu” jest podjęciem wysiłku poznania własnej ale też cudzej prawdy.
Wiara w sprawczość gestu artysty i obecność intencji w obróbce materii pozwoliła stworzyć program Materia Mistrza. Ukazanie cichej mądrości dłoni Mistrza podążającej za materią – to idea wyjściowa. Uwidoczniliśmy bogate tradycje rzemieślnicze we współczesnych praktykach twórczych i projektowych materii tkaniny, wikliny, ceramiki i kamienia. Każda materia to kolejne wejście w codzienne środowisko twórcy prawdziwego i dokonanie emancypacji dzieła jego rąk.
Materia Mistrza to nowe spojrzenie na styk tradycji i współczesności w sztuce i designie poprzez materie dzieła widzianą dłońmi twórców i oczami ekspertów.
Nowe spojrzenie na styk tradycji i współczesności w sztuce i designie poprzez materie dzieła widzianą dłońmi twórców i oczami ekspertów.
Historie narodów rozpisane są na wielkie zespoły, bohaterskie postawy i czyny, odkrywcze idee, nośne hasła stanowiące motywy przewodnie dla periodyzacji dziejów. Stylistyka narracji narodowej charakteryzuje się wystawnością, zawiera w sobie zaskakujące zwroty akcji oraz malownicze sceny zbiorowe, które w polskiej historii znalazły się w tragicznym rozwiązaniu. „Chodząc depczesz Polskę” to bezpośrednie manifestowanie treści głęboko osadzonych w narodowym etosie, to wizualne cytaty określające polskość.
Projekt malarski Szawła Płóciennika stanowi formułę malarskiej pracy analitycznej uwidaczniającej psychologiczny konstrukt człowieka demonstrowany społecznie. Sterylne, monumentalne formy cielesne tekstowo sygnowane nomenklaturą jungowskiego pojęcia persony są środkiem do poznania złożoności wewnętrznego doświadczenia jednostki. Persona jako jungowski mechanizm adaptacji do modelu kulturowego poprzez nałożenie maski/ przyjęcie postawy, tworzy z bytu ludzkiego imitacje człowieka ukrywając jego prawdziwą naturę, czyniąc go istotą przezroczystą, pozbawioną autentyczności, zduszoną w konwencjach społecznych relacji. Jednostki będącej w konkretnym momencie rozpadu.

Skontaktuj się
w sprawie zakupu