Współczesny wizerunek tragicznej bohaterki

Rozprawa wizualna rekonstruująca tragiczne splątanie

Swinarska stworzyła współczesny wizerunek tragicznej bohaterki. Feministyczny status sztuki Swinarskiej w tym właśnie momencie zyskuję pełną autentyczność. Malarka przekroczyła swoją emancypacyjną zachodnią postawę , empatyzuje z Obcą, zazwyczaj Inną – kobietą. Artystka stylistycznie cofa się do beztroskich początków malarskich przedstawień, a swoją drapieżność i pewny artystyczny gest uwidacznia w ujęciu kobiecości złamanej przez, ale i łamiącej kategorie normatywności w warunkach światowego kryzysu.

Cykl moich najnowszych obrazów „Fleeing The War” to obrona kobiecości uwikłanej w rzeczywistość pełną przemocy. Potraktowane z nutą ironii zapłakane elegantki zdecydowanie stoją po stronie życia, tuląc dzikie i domowe zwierzęta. Jest to malarstwo całkowicie subiektywne, posługujące się „dziewczyńskim” językiem, malarstwo, które odwraca się od męskiej racji i zawzięcie lakieruje pazury.

Bohaterki cyklu Fleeing The War Katarzyny Swinarskiej wchodzą w kolejne konteksty. Ale tytułowa Lady M. była również moim intencyjnym nawiązaniem do nazwy własnej klubu Le Madame – kultowego dla Warszawy miejsca z burzliwą historią, w którym po wielu latach degradacji powstał Prześwit Kolektywna Instytucja Kultury a w nim Galeria, w której postanowiłam otworzyć pierwszą wystawę w stylu rozpraw wizualnych, aby budować linię obrony dla wartości kolektywnych, wsparcia procesu przemiany i dążeniem do przywrócenia zgody / ugody, kluczowej dla procesów transformacyjnych. Ten proces nadal trwa. 

Wystawa „W obronie Lady M.” jest rozprawą wizualną rekonstruująca tragiczne splątanie kobiecego i męskiego, w którym obrona jest formą pozwu przeciwko relacjom opartym na nierównościach, władzy i przemocy. Chcąc zachować literacki porządek w całościowym konstruowaniu narracji cyklu wystaw, rozpoczynam swoistym prologiem, którego treść wybrzmi z malarskiego tematu Katarzyny Swinarskiej.

Ostatnie wpisy

Skontaktuj się
w sprawie zakupu