Iloczyn stosowany do pokazania zjawisk w ich makro skali, zaś iloraz do szkatułkowego wglądu na mikro poziom jako chęć przedstawienia najmniejszej jednostki miary. To ustanowiony przez Nią porządek rzeczy. Eksperyment technologiczny i myślowy konstrukt Artystki, zmieniają w jednostkowym dziele i każdym cyklu stosunki ilościowe na jakościowe. Właściwości geometrii i zabiegi techniczne wytwarzają walory estetyczne.
Eksperyment technologiczny i myślowy konstrukt Artystki
Spróbować też przekroczyć dotychczasowe formuły języka krytyki artystycznej, aby przesunąć granice rozumienia języka abstrakcji. Wielokrotne nawiązania, liczne powtórzenia, ciągłe wsparcia cytatem, ograniczenie środków. Prawidłowości prowadzące do generalizacji, a następnie rozwarstwiania dzieła, możliwie detalicznego spojrzenia na jego składowe, bez nadmiernej poetyzacji.




Zawa unowocześniła abstrakcję geometryczną, ponieważ pokusiła się o jej personalizację. Nie było to łatwym dziełem.
Abstrakcja geometryczna to twardy modernizm, znany ze swej chłodnej, bezosobowej estetyki. Jednak Zawa idzie dalej. Chce, by ukształtowane geometrycznie przesłony nałożone na jej obrazy funkcjonowały jako przestrzeń, gdzie widz mógłby sam poszukać powinowactw i skojarzeń.
Artyści współcześni rzadko podają widzom tego rodzaju zaproszenia. Świadczy to o szczodrości natury artystki i wynika z demokratycznego impulsu, dzięki któremu wzrasta nasze zaangażowanie przy oglądaniu jej sztuki.
Dr. Josephine Gear, New York, June, 1991;
(B. dyrektor i kurator Whitney Museum of American Art at Phillip Morris, New York)
Zawa umożliwia spojrzenie na abstrakcję jako formę rozprowadzania energii w ograniczonym polu obrazu. Stworzyła wibrującą powierzchnie płótna. Płaszczyzny wspólnotowo tworzące system znaków, których układ i ekspresja decydują o całej dynamice dzieła. Położenie płaszczyzn względem siebie zmienia przepływy, stabilizuje poziomy, umożliwia różne formy istnienia, tworząc symboliczną sieć stosunków i relacji.
