Vitruvian Woman | Ewa Czwartos
Monumentalna realizacja plastyczna Ewy Czwartos w modułowym formacie to druga odsłona projektu integrowania sztuki z założeniami architektonicznymi i ideowymi Klonnu. Artystka przeniosła na wielkoformatową skalę rysunki, które pierwotnie stworzyła techniką tuszu na papierze. Wykonała je isografem – narzędziem kreślarskim, uzyskała dzięki niemu wyjątkowo cienką kreskę. Drobiąc ją i mnożąc zbudowała minimalistyczne i monochromatyczne sceny, które techniką kolażu ułożyła w sekwencję na zwór kadrów z filmu poklatkowego.
Opracowanie i kierownictwo artystyczne projektu Klonn Art Hub: Karolina Kliszewska
Budynek Klonnu to kameralna architektura parkowa, która po przebudowie tworzy współczesną interpretację modernistycznych brył pawilonowych. Wyrazistość jego stylu jest efektem rozwiązań projektowych i wnętrzarskich zastosowanych przez architekta Mirosława Nizio. Projektant, jednocześnie współwłaściciel restauracji skoncentrował się na maksymalnym wykorzystaniu naturalnego otoczenia. Zlikwidował granicę między wnętrzem i zewnętrzem budynku, wprowadził szkoło i lekkie konstrukcje, jako elementy porządkujące przestrzeń, pokazując tym swoje estetyczne dążenie do minimalizmu. Stworzył architekturę, wtopioną w naturalny krajobraz. W planie aranżacji kluczowa jest dwunastometrowa elewacja przeznaczona na realizacje plastyczne, zaznaczając kluczowy w Klonnie punkt styku kultury i natury. Uwydatnia nierozerwalny związek jedzenia ze sztuką, architekturą i naturą, jako główną filozofię Klonnu. Miejsca, które wyrosło obok majestatycznego drzewa – 120 letniego pomnika przyrody, od którego wzięło swoją nazwę – klon, wzmocniony podwójnym „n”, podkreśla, że restauracja jest projektem rodzinnym braci Nizio.
KLONN x EWA CZWARTOS
Balansuję pomiędzy średniowieczem, a wczesnym renesansem. Na nowo tworzę układanki. Elementy. Łączę je ze sobą. Patrzę tylko na obraz. Chcę widzieć. Odkrywać na nowo to, co już znane. Upraszczam formy uproszczone.
__
Nie mogę się uwolnić od zakurzonych maszyn młyna. Fabryki. Dziadek codziennie pracował. Widywałam go tylko przy obiedzie. Celebrujemy ten czas. Rozmawiamy o tym, co jeszcze trzeba zrobić. Ile jeszcze maszyn do wymiany, ile zadań do odrobienia. Kręcimy się razem. Nowe osoby dołączają do karuzeli. Niektórzy już z niej wypadli.
__
Narysować. Namalować. Zatrzymać, potem puścić w ruch. Wyliczanie codziennych prac
i zebranych z nich owoców. Niemy film. Klatka po klatce.
__
Fabryka. Równo stojące maszyny. Koła mielące zboże. Rury, którymi sypie się mąka, rozłożone równo w przestrzeni. Lewitują w powietrzu. Wszystko jest na swoim miejscu. Takie, jakie powinno być.
__
Intuicja jest moją siłą. Rzemiosło jest moją siłą. Praca. Młyn się kręci.
Ewa Czwartos. Cytaty pochodzą z pracy dyplomowej Artystki.
___
EWA CZWARTOS (ur. w 1998 roku Suchej Beskidzkiej). Malarka, rysowniczka i twórczyni animacji filmowych. W 2023 ukończyła Wydział Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, w pracowni prof. Andrzeja Bednarczyka. Współpracuje ze Stowarzyszeniem Artystycznym Otwarta Pracownia.
Wybrane wystawy:
– Ojcowizna, Galeria Prześwit, Warszawa, 2023
- V Ogólnopolski Konkurs Malarski im. Leona Wyczółkowskiego, bwa w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2022 – 12. Triennale Małych Form Malarskich, Wozownia, Toruń, 2022
- 11. NOWY OBRAZ / NOWE SPOJRZENIE / III. Nagroda, Stara Papiernia UAP, Poznań, 2022
- Nagroda Eibischa 2021 / Grand Prix, Galeria Katarzyny Napiórkowskiej, Warszawa 2021
Realizacje filmowe:
– film animowany promujący wystawę “Hammershoi. Światło I Cisza” dla Muzeum Narodowego w Krakowie, 2022
– film animowany dołączony do wystawy Galerii Sztuki Polskiej XX i XXI w. w Muzuem Narodowym w Krakowie, 2022
– film animowany promujący wystawę „Hokusai. Wędrując” dla Muzeum Narodowego w Krakowie, 2021
– film animowany promujący Szkołę Filmową im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach, 2021